خودرو

آشنایی با پنج خودرو پر مصرف دنیا

این دسته از خودروها به خاطر نیاز به قدرت و عملکرد بالا، معمولا با موتورهای بسیار حجیمی تولید می شوند که این مساله نیز به ناچار مصرف سوخت زیاد را به دنبال دارد. امروزه تقریبا تمامی خودروسازان به سمت موتورهای کم مصرف و سبز حرکت می کنند، اما با این حال هنوز می توان اتومبیل هایی را در خیابان ها مشاهده کرد که اشتهای عجیبی نسبت به بنزین دارند!

با این پیش زمینه قصد داریم در تاچ نت به بررسی پنج خودرو پر مصرف کنونی جهان بپردازیم. با ما همراه باشید.

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون

به لطف موتور 8 لیتری 16 سیلندر با چهار توربو، بوگاتی شیرون یکی از سریع ترین اتومبیل های حال حاضر جهان است. این موتور یکی از شاهکارهای مهندسی در صنعت خودرو به شمار می رود، زیرا می تواند 1479 اسب بخار قدرت و 1600 نیوتن متر گشتاور تولید کند. متاسفانه این خروجی عظیم با مصرف سوخت بسیار زیاد بدست می آید و این خودرو را جزء پنج خودرو پر مصرف دنیا قرار داده است. شیرون در هر صد کیلومتر ترکیبی به صورت میانگین 21.4 لیتر بنزین مصرف می کند، این ارقام در مسیرهای شهری و جاده ای به ترتیب 26.1 و 16.8 لیتر اعلام شده که در مقایسه با خودروهای معمولی تا سه برابر بیشتر است.

البته برای کسانی که حدود 2.7 میلیون دلار برای چنین سوپر اتومبیلی هزینه می کنند، این مساله اصلا به چشم نیامده و قطعا مهم نخواهد بود. بد نیست بدانید خریداران شیرون به طور میانگین دارای 42 اتومبیل گران قیمت، یک جت شخصی، یک قایق تفریحی و سه هلیکوپتر هستند.

استون مارتین ونتیج S خودرو پر مصرف

استون مارتین ونتیج S

استون مارتین اخیرا به موتورهای کم حجم رو آورده که نتیجه آن به کارگیری نمونه های 5.2 لیتری V12 و 4 لیتری V8 توئین توربو ساخت AMG در محصولات خود بوده است.

با این حال نسخه دوازده سیلندر ونتیج S هنوز از همان موتور 6 لیتری V12 قدیمی تر بهره می برد.

این موتور تنفس طبیعی 565 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که آن را جز پنج خودرو پر مصرف دنیا قرار داده است . ونتیج S در هر صد کیلومتر شهری و جاده ای به ترتیب به 19.6 و 13.07 لیتر سوخت نیاز دارد.

اگر چه این ارقام بسیار زیاد هستند، اما با شنیدن غرش موتور  اصلا به چشم نخواهند آمد!

 

لامبورگینی اونتادور

سه مورد از پنج خودروی حاضر در این مطلب با موتور V12 به فروش می رسند. درست است که با بهبود عملکرد موتورهای V8 و V6، زمان زیادی تا پایان عمر نمونه های V12 باقی نمانده، اما برخی کمپانی ها مثل لامبورگینی هنوز به استفاده از چنین موتورهایی اصرار می کنند.

اونتادور یکی از ساخته های لامبورگینی است که به یک موتور 6.5 لیتری V12 با 690 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور مجهز شده؛ این خودروی اسپورت تقریبا 394 هزار دلاری در هر صد کیلومتر شهری 21.38 و در هر صد کیلومتر جاده ای 13 لیتر سوخت مصرف می کند.

بر اساس برخی گزارش ها، لامبورگینی در حال توسعه جانشین این مدل فوق العاده سریع است، احتمال می رود حجم موتور مدل جدید به 7 لیتر ارتقا یافته و به منظور کاهش مصرف سوخت از پیشرانه ای هیبریدی در آن استفاده شود؛ بدیهی است که در صورت حضور موتور 7 لیتری در قلب جانشین اونتادور، نباید انتظار معجزه از آن داشت.

 

فراری 812 سوپرفست و GTC4Lusso

کمپانی ایتالیایی فراری که همواره جزو سازندگان اصلی موتورهای V12 بوده، با دو محصول خود در این لیست حضور دارد.

812 سوپرفست یکی از اتومبیل های این شرکت است که از موتوری 6.5 لیتری با 789 اسب بخار قدرت و 718 نیوتن متر گشتاور بهره می برد. اگر چه خروجی این موتور در سطح بالایی قرار دارد، اما مصرف سوخت آن اصلا جالب توجه نیست.

812 سوپرفست در صد کیلومتر شهری 19.6 و در صد کیلومتر جاده ای 14.7 لیتر بنزین از باک کم می کند.

GTC4Lusso دیگر خودروی خوش اشتهای فراری است که علی رغم موتور کم حجم تر 6.2 لیتری مصرفی تقریبا برابر با 812 سوپرفست دارد. این خودروی زیبای 680 اسب بخاری، به ترتیب 19.6 و 13.84 در شهر و جاده می سوزاند.

هر دو مدل مذکور در صد کیلومتر ترکیبی 18.09 لیتر مصرف می کنند.

بد نیست بدانید مصرف سوخت نسخه V8 فراری GTC4Lusso با موتور 3.9 لیتری 602 اسب بخاری در شهر و جاده به ترتیب 15.68 و 11.2 لیتر اعلام شده است و این خودرو را جزء پنج خودرو پر مصرف دنیا قرار داده است.

بنتلی مولسانر

بنتلی مولسان

بنتلی مولسان تنها اتومبیلی است که با موتور V8 در این لیست حضور دارد. این خودروی فول سایز لوکس، از سال 2010 وارد بازار شده و نیروی مورد نیاز آن توسط یک موتور حجیم 6.75 لیتری V8 توئین توربو تامین می شود.

این موتور دست ساز بوده و مراحل ساخت آن نیازمند 30 ساعت کار مداوم است.

همانطور که مشاهده می کنید، پر مصرف ترین اتومبیل های خیابانی حال حاضر جهان جزو نمونه های اسپورت و لوکس بسیار گران قیمت هستند.

روشن است که برای خریداران ثروتمند این دسته از خودروها، میزان مصرف سوخت اهمیت چندانی نداشته و جزو اولویت های اصلی محسوب نمی شود، به همین جهت تاکنون در این راستا تلاش های جدی صورت نگرفته و سازندگان کوشش خود را صرف کارایی و استخراج اسب بخارهای بیشتر از سیلندرهای متعدد کرده اند.

البته با سخت گیرانه تر شدن قوانین زیست محیطی و گرایش به سمت حمل و نقل سبز چالش هایی در این زمینه بوجود آمده و تولیدکنندگان اتومبیل های اسپورت نیز سرانجام دیر یا زود به پیشرانه های هیبریدی و الکتریکی رو خواهند آورد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *